Traditionele spelletjesavond erg gezellig bij HSC!

15 december 2023 5:00

Op donderdagavond 14 december werd de traditionele spelletjesavond gehouden. Dit voorafgaand aan de ‘bijna landelijk bekende’ kerstinstuif van zaterdag 16 december. De deelnemers konden klaverjassen, sjoelen en darten deze avond. Ondanks een iets wat kleine opkomst in vergelijking met voorgaande jaren werd het toch een avond met een hoop gezelligheid. Dit mede mogelijk gemaakt door onze barvrijwilligers die zorgden voor een hapje en een fijne sfeer deze avond.

Bij het grote Deviem klaverjastoernooi streden 8 gelouterde klaverjas grootheden om de felbegeerde prijzen. Een zware poule met o.a. meermaalse clubkampioenen Reini Hut en Martin Gibcus die gezamenlijk goed zijn voor 29 klaverjas kampioenschappen bij HSC. Zij namen het op tegen nieuwe klaverjastalenten zoals Jan Balkema, Paul Hegeman en Johan Pekelder die de laatste jaren proberen de gevestigde orde bij het klaverjassen te vervangen.
Na een spannende strijd deze avond, waarin het tot de laatste boom spannend bleef ging 'talent' Jan Balkema uiteindelijk met de eerste prijs naar huis. Op de voet gevolgd door Paul Hegeman (2e) en Lammert Bruinewoud (3e). Na afloop toonden Gibcus en Hut zich ook ware verliezers. "De nieuwe talenten in deze groep hadden vandaag de 'betere troeven' in handen en verdienden de prijzen vandaag.

Bij het Deviem sjoelkamioenschap waren andermaal gelouterde namen aanwezig deze avond. Wat te denken van 17-voudig clubkampioen Gerard Hanning en 16-voudig kampioen Jan Hanning. Naast veel nieuw talent zoals Alex Hollenberg was ook Henk Vegter aanwezig bij het sjoelen. Hij werd in 2009 kampioen bij afwezigheid van 'de Hanningen' en werd al 17x vicekampioen bij het sjoelen. Ook veel vrouwen deze avond bij het sjoelen waaronder Dineke, Janne en Jeanine. Ook zij kwamen hier naast de gezelligheid voor die felbegeerde prijzen.
Ook hier deze avond een spannende strijd, waarbij de sjoelschijven regelmatig de bestuurskamer en het nieuwe speulhoukje in vlogen. Uiteindelijk werd Gerard Hanning winnaar. Hij mocht zich deze avond tot 18e maal clubkampioen sjoelen van HSC noemen. Om de 2e en 3e prijs werd fel gevochten tussen de andere gelouterde namen Henk Vegter en Jan Hanning. Uiteindelijk trok Vegter aan het langste eind en werd 2e, zodat Jan Hanning het podium compleet maakte met de 3e plaats deze avond.

Ondanks dat het nieuwe talent Alex Hollenberg en alle deelnemende vrouwen deden wat ze konden om deze favorieten eens van de troon te stoten is dat helaas ook dit jaar niet gelukt. Naderhand was er respect voor de winnaars vanaf hun kant. Dineke: "Het blijft erg moeilijk om een ervaren sjoeler als Gerard te verslaan. Toch gaan we het volgend jaar opnieuw proberen!"

Het darten ging deze avond niet door vanwege de lage opkomst.

Tot slot willen álle deelnemers de organisatie Martin Gibcus & Lammert Bruinewoud bedanken voor de leuke gezellige avond. Maar ook speciale dank voor de barvrijwilligers die zorgden voor lekkere hapjes en een fijne sfeer deze avond. We hopen volgend jaar op iets meer concurrentie in beide toernooien maar kijken terug op een mooie avond!

IMG_9534a.jpeg