Vertrouwenspersoon vv-HSC

Fokke van der Leij

Telefoon             : 06 46244905
E-mail                 : [email protected]

Mijn naam is Fokke van der Leij.  Ik ben 76 jaar oud, geboren in een dorp nabij Joure in de provincie Friesland.

Na de lagere school volgde ik de MULO in Joure en behaalde in 1963 het diploma.
In juni 1964 koos ik voor de politie en werd aangenomen bij de toenmalige rijkspolitie.
De opleidingsschool stond in Arnhem. De opleiding was twee jaar: één jaar studeren in
een internaat en na het behalen van het diploma werd ik onder een mentor geplaatst in Lemmer.
Deze leerde mij de praktische kant van het vak.

Na deze twee jaar werd ik als jonge wachtmeester/agent geplaatst in Scheemda. Middels cursussen en  studie wilde ik naar het middenkader van de politie.  Dat lukte in 1974 toen ik bij bevordering standplaats Heiligerlee kreeg. Na een vrij heftige periode wilde ik het uniform verruilen voor een functie “ in burger” en ben gevraagd voor de recherche met als standplaats Groningen.

Aanvankelijk ondersteunend aan de recherche teams, doch later fulltime actief bij de inlichtingendienst. Ik heb veel taken binnen dit veld verricht. Uiteraard het binnenhalen van veel politiegerichte informatie  doch ook een stuk veiligheid en beveiliging in de ruimste zin van het woord. Beveiliging van vip’s , leden van het koninklijk huis en buitenlandse staatshoofden.

Om een dergelijke functie te mogen uitoefenen ben ik diverse keren gescreend. Niet alleen ik, doch ook mijn naaste familie.

In mijn takenpakket behoorde ook het antecedenten onderzoek naar mensen die bij de politie kwamen werken. Wat halen we binnen en zijn er risico’s voor de veiligheid van de organisatie?

De laatste jaren zijn er bij wet veel veiligheidsfuncties binnen de overheid gekomen. Ook binnen de politie was en is dat het geval. Alle rechercheurs  moeten zich onderwerpen aan een veiligheids-onderzoek op straffe van het niet mogen uitoefenen van die functie. Zij moeten omgaan met zeer vertrouwelijke informatie en moeten dan ook zeer integer en betrouwbaar zijn. Dit soort onderzoeken, welke door de AIVD-medewerkers dienen te worden verricht, worden ook weer bij wet gedelegeerd aan de inlichtingendienst. Aan deze onderzoeken kleeft de hoogste vertrouwelijkheid.

Toen ik 60 jaar werd ging ik in 2006 met functioneel leeftijdsontslag. Daarna kwam er tijd voor andere dingen. Ik ben een liefhebber van voetbal, verricht vrijwilligerswerk voor De Zonnebloem in mijn woonplaats Zuidbroek en zing ik ( mee) in een piratenkoor uit Hoogezand-Sappemeer.

Ik ben al 48 jaar gelukkig getrouwd met een Groningse vrouw en wij hebben twee zoons, twee schoondochters en twee kleinkinderen.