HSC in de maatschappij en Sterk Techniekonderwijs bundelen krachten!

31 maart 2021 15:00

Op initiatief van Erik Kostwinder van het gelijknamige schildersbedrijf te Kolham wordt er binnenkort een project gestart waarbij voetbalvereniging HSC te Sappemeer en Sterk Techniekonderwijs in de Gemeente Midden-Groningen en Veendam de krachten gaan bundelen.

Binnen de voetbalclub bestond de wens om het onderhoud van de eigen gebouwen te laten uitvoeren op een maatschappelijk verantwoorde manier. Erik Kostwinder, sinds jaar en dag verbonden aan de club, benaderde Jon Bakema, directeur van Schildersvakopleiding Assen, het samenwerkingsverband van de schildersbedrijven in Groningen en Drenthe, die zorgt voor het opleiden van schilders op MBO-niveau. In het kader van Sterk Techniekonderwijs vroegen zij de scholengemeenschappen Dr. Aletta Jacobs College te Hoogezand en Winkler Prins te Veendam om mee te denken en doen. Namens deze scholen, die gezamenlijk opereren onder de naam Passie in Techniek, sloten Alidston Munting en Gea Spies-Zanda maar wat graag aan.

Sterk Techniekonderwijs is een project vanuit de overheid waarbij VMBO-scholen alsmede het Praktijkonderwijs worden gestimuleerd om hun leerlingen meer met techniek en het technische bedrijfsleven in aanraking te brengen.

Alle partijen gingen recentelijk met elkaar om tafel en zien een win-win situatie. Binnenkort gaan er leerlingen van beide scholen, die geïnteresseerd zijn in het schildersvak, naar Schildersvakopleiding Assen voor een basistraining schildertechnieken. Daarna zullen zij onder leiding van een leermeester van Kostwinder Schilders onderhoudswerkzaamheden uit gaan voeren aan de gebouwen van HSC. Bij gebleken geschiktheid kan een leerling zijn of haar vervolgopleiding gaan doen bij Schildersvakopleiding Assen en aan de slag bij Kostwinder als leerbedrijf. Koos Galdermans en Hans Nijland zijn namens het Bestuur van HSC zeer enthousiast over dit project, dit past precies binnen de doelstelling van ‘HSC in de maatschappij’.

Voor meer informatie over dit project kunt u mailen naar [email protected] (niet bedoeld voor acquisitie).

350086F7-6E76-4749-919D-2BE9F2F13341.jpeg

Op de foto vlnr. Koos Galdermans, Hans Nijland, Gea Spies-Zanda, Erik Kostwinder, Alidston Munting en Jon Bakema.